• Significant decline in air travel also expected for period after the Coronavirus crisis 

  • Suspension of aircraft leads to the first permanent capacity reduction

  • The inevitable downsizing of flight operations shall be implemented in a socially responsible manner, among other things, through collective employment models

The Executive Board of Deutsche Lufthansa AG does not expect the aviation industry to return to pre-coronavirus crisis levels very quickly.  According to its assessment, it will take months until the global travel restrictions are completely lifted and years until the worldwide demand for air travel returns to pre-crisis levels.  Based on this evaluation, today the Executive Board has decided on extensive measures to reduce the capacity of flight operations and administration long term. 

 

The decisions taken today will affect almost all flight operations of the Lufthansa Group.

 

At Lufthansa, six Airbus A380s and seven A340-600s as well as five Boeing 747-400s will be permanently decommissioned. In addition, eleven Airbus A320s will be withdrawn from short-haul operations.

 

The six A380s were already scheduled for sale to Airbus in 2022. The decision to phase out seven A340-600s and five Boeing 747-400s was taken based on the environmental as well as economic disadvantages of these aircraft types. With this decision, Lufthansa will be reducing capacity at its hubs in Frankfurt and Munich.

 

Furthermore, Lufthansa Cityline will also withdraw three Airbus A340-300 aircraft from service. Since 2015, the regional carrier has been operating flights to long-haul tourist destinations for Lufthansa. 

 

Eurowings will also be reducing the number of its aircraft. In the short-haul segment, an additional ten Airbus A320s are planned to be phased out. 

 

Eurowings long-haul business which is run under the commercial responsibility of Lufthansa, will also be reduced.  

 

In addition, the implementation of Eurowings objective of bundling flight operations into only one unit, which was defined before the crisis, will now be accelerated. Germanwings flight operations will be discontinued. All options resulting from this are to be discussed with the respective unions.

The restructuring programs already initiated at Austrian Airlines and Brussels Airlines will be further intensified due to the coronavirus crisis. Among other things, both companies are working on reducing their fleets. SWISS International Air Lines will also adjust its fleet size by delaying deliveries of new short haul aircraft and consider early phase-outs of older aircraft.

 

In addition, the Lufthansa Group airlines have already terminated almost all wet lease agreements with other airlines.  

 

The aim remains the same for all employees affected by the restructuring measures: to offer as many people as possible continued employment within the Lufthansa Group. Therefore, talks with unions and workers councils are to be arranged quickly to discuss, among other things, new employment models in order to keep as many jobs as possible.

Pomimo zamkniętych drzwi w świecie realnym, MNW pozostaje otwarte 

dla zwiedzających w świecie wirtualnym. W marcu rozpoczęliśmy akcję 

#niebawemwMNW, zaprosiliśmy do oglądania zbiorów cyfrowych 

i korzystania z nowości on-line. Internetowa frekwencja na stronach MNW 

przerosła nasze oczekiwania! 

 

Tłumy zwiedzających Cyfrowe MNW! 

 

W marcu liczba odwiedzin ogólnodostępnego portalu Cyfrowe MNW podwoiła 

się i wzrosła do blisko 200 tysięcy. Dziełami najchętniej oglądanymi były: Bitwa 

pod Grunwaldem Jana Matejki oraz Kaczeńce Józefa Chełmońskiego. 

W Cyfrowym MNW zgromadziliśmy fotografie zabytków ze wszystkich 

muzealnych kolekcji. Można w nim podziwiać zbiory sztuki polskiej, 

europejskiej i orientalnej, od starożytności po czasy współczesne. Obiekty 

można wyszukiwać wedle epoki lub nazwiska twórcy, dostępne są też pokazy 

tematyczne. 

 

Najmłodsi na warsztatach 

 

W ostatnim tygodniu marca najmłodsi chętnie korzystali z internetowych 

warsztatów edukacyjnych MNW. Muzealni przewodnicy on-line przybliżyli im 

i ich rodzicom wybrane dzieła sztuki znajdujące się w kolekcji muzeum. 

Zaproponowali również kreatywne zabawy w domowym zaciszu. Marcowe 

warsztaty o modzie i urodzie w dawnych czasach, koniach w galopie u Józefa 

Brandta oraz bohaterach obrazów Jana Matejki, Józefa Mehoffera i Olgi 

Boznańskiej obejrzano blisko 16 tysięcy razy! 

 

Uczymy... w Australii 

 

W ostatnich dniach marca uczniom wszystkich klas szkół podstawowych oraz 

ponadpodstawowych MNW zaproponowało udział w lekcjach muzealnych. 

Podsumowanie z pierwszych dni trwania programu świadczy o ogromnym 

zainteresowaniu szkół – do współpracy zgłosiło się już ponad 100 placówek, 

a w lekcjach MNW uczestniczyła także... szkoła polonijna z Australii! Bezpłatne 

zajęcia, indywidualnie dopasowywane do potrzeb danej klasy prowadzone są 

przez Internet. 

 

MNW w mediach społecznościowych 

 

W marcu profil MNW na Facebooku został wyświetlony 11 812 razy – to aż 

o 40 procent więcej niż w lutym. Z rekordowym odzewem internetowej 

publiczności spotkał się wpis o muzealnej kwarantannie (913 polubień/129 

udostępnień), a następnie: Andrzeju Wróblewskim (379/122), Oldze 

Boznańskiej (379/53), Aleksandrze Gierymskim (373/55), Józefie Mehofferze 

(331/86), Józefie Simmlerze (321/83), Stanisławie Wyspiańskim (304/56) oraz 

Łukaszu Korolkiewiczu (296/29). Internauci bardzo chętnie uczestniczyli też 

w wirtualnym spacerze po Galerii Faras (311/167). Barwne historie 

zamieszczone na Instagramie spotkały się z uznaniem kolejnych trzech tysięcy 

miłośników sztuk pięknych, a kanał MNW w serwisie YouTube zyskał 30 tysięcy 

odsłon i znaczną liczbę nowych subskrybentów – blisko 200. Samą Galerię 

Sztuki Średniowiecznej w ciągu jednego tygodnia wirtualnie zwiedziło ponad 

1400 osób! Kolejnym hitem wirtualnych działań MNW jest akcja przebierania się 

za postaci i odwzorowywania scen z obrazów. 

 

Dług wdzięczności 

MNW jako pierwsze muzeum w Polsce wyraziło wdzięczność lekarzom, 

pielęgniarkom, pracownikom ochrony zdrowia oraz przedstawicielom innych 

grup zawodowych za ich trud w walce z epidemią. Początek kwietnia to akcja – 

Dług wdzięczności. W jej ramach p.o. dyrektora MNW prof. Łukasz Gaweł 

zaprosił internautów do stworzenia listy przyszłych gości, którzy po zakończeniu 

społecznej kwarantanny bezpłatnie odwiedzą muzealne galerie i wystawy 

MNW. 

O MNW w mediach 

Akcja #niebawemwMNW spotkała się z żywym zainteresowaniem dziennikarzy 

portali internetowych, prasy, radia i telewizji. W drugiej połowie marca – już po 

zamknięciu MNW dla zwiedzających – media mówiły o nas trzy razy częściej, 

niż w pierwszej połowie miesiąca. Dzięki współpracy z dziennikarzami udało się 

nam dotrzeć do ponad 13 milionów odbiorców!

Każdego wieczoru o godzinie 22:00 na elewacjach budynków w Rzymie wyświetlane są fragmenty różnorodnych filmów, zarówno kina klasycznego, filmów poprawiających nastrój, czy też w stylu vintage. Inicjatywa #Cinemadacasa jest z jednej strony odpowiedzią na ograniczenia narzucone przez epidemię Covid-19, z drugiej - przyłączeniem się do apelu #iorestoacasa (zostaję w domu) i ma na celu wprowadzenie filmów do domów mieszkańców Rzymu. Mogą oni aktywnie uczestniczyć w tym innowacyjnym sposobie układania repertuaru filmowego, wyświetlając sekwencje i zdjęcia swoich ulubionych filmów z okien i balkonów.


Akcja #Cinemadacasa to przykład zaangażowania Rzymu w uczynienie sektora filmowego ważnym narzędziem budowania jedności i integracji społecznej, zwłaszcza w obecnej trudnej sytuacji, w której kultura i kreatywność stały się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jednocześnie służy pobudzeniu i ożywieniu miasta oraz odbudowywaniu więzi społecznych. Projekt zainspirował wiele innych miast, zarówno we Włoszech, np. Turyn, jak i za granicą do prowadzenia podobnych akcji. 

 

Rzym jest miastem kreatywnym UNESCO w dziedzinie filmu.  W Polsce miastem filmu jest Łódź, która przystąpiła do Sieci w 2017 r. W roku 2013 tytuł Miasta Kreatywnego w dziedzinie literatury uzyskał Kraków, w 2015 Katowice - w dziedzinie muzyki, a w 2019 r. - Wrocław, jako Miasto Literatury. Sieć Miast Kreatywnych UNESCO (Creative Cities Network) została utworzona w 2004 roku. Obecnie  zrzesza 246 miast w siedmiu dziedzinach kreatywności: muzyki, literatury, filmu, gastronomii, rzemiosła artystycznego i sztuki ludowej, wzornictwa oraz sztuki mediów. 

Polskie miasta kreatywne również włączają się do akcji #zostań w domu i promują swoje działania za pośrednictwem Internetu, udostępniając online wydarzenia z dziedziny muzyki, literatury i filmu. Kraków Miasto Literatury UNESCO stworzyło serię filmików „Czytanie na drugie śniadanie”, na których znane postaci krakowskiej kultury czytają ciekawe bajki i opowiadania. Codziennie od poniedziałku, do piątku o godz. 9.30  jest udostępniany nowy filmik na profilach facebookowych Krakowa Miasta Literatury UNESCO. 

Katowice  promują akcję #NOSPRwtwoimdomu zapraszając online na cykl koncertów Narodowej Orkiestry Symfonicznej emitowany we współpracy z radiową Dwójką. 

Z kolei studenci łódzkiej filmówki zachęcają do nagrywania krótkich filmów ukazujących życie codzienne w czasach epidemii #pandemiafilmowa. Zrób z nami film! 

Działania miast kreatywnych UNESCO śledzić można na stronach: 

https://en.unesco.org/news/cinemadacasa-culture-against-covid-19

www.romecityoffilm.com/en/portfolio/alice-nella-citta-cinemadacasa/

https://en.unesco.org/creative-cities/home

https://www.facebook.com/romecityoffilm/

Warszawa, 7 kwietnia 2020 r. –  #LOTdoDomu, największe operacyjne przedsięwzięcie w historii Polskich Linii Lotniczych LOT dobiegło końca. Dzięki współpracy z polskim rządem, w okresie od 15 marca do 5 kwietnia
br. do kraju powróciło 54 tysiące Polaków, których pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 rozdzieliła z bliskimi. Narodowy przewoźnik wykonał 388 rejsów z sześciu kontynentów, zabierając pasażerów m.in. z: Peru, Meksyku, Argentyny, Japonii i Korei Południowej. 

71 miast w 53 krajach w zaledwie 22 dni - #LOTdoDomu to jedna z najbardziej skomplikowanych organizacyjnie
i logistycznie operacji lotniczych w ponad 100-letniej historii polskiego lotnictwa cywilnego. Akcja została przygotowana w rekordowo szybkim tempie, jako odpowiedź na potrzebę pomocy rodakom, którzy w obliczu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 pozostali za granicą, daleko od rodzin. 13 marca wieczorem rząd ogłosił decyzję o czasowym zamknięciu granic Rzeczypospolitej Polskiej i zawieszeniu połączeń lotniczych, a już w niedzielę 15 marca ruszyły pierwsze loty czarterowe LOT, umożliwiające Polakom powrót do domu. Dzięki wsparciu projektu przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, podróżujący płacili zryczałtowaną stawkę za każdy lot, pozostałą kwotę dopłacił polski rząd. Wraz z rozwojem projektu do akcji dołączyli również inni narodowi przewoźnicy - PKP Intercity oraz firma autokarowa Polonus, dzięki którym możliwy był transport wielu Polaków bezpośrednio do rodzinnych miejscowości. 

- Operacja #LOTdoDomu powstała z potrzeby pomocy rodakom, których strategiczna i podyktowana bezpieczeństwem publicznym decyzja o zamknięciu granic kraju pozostawiła daleko od domu. Skala tego wyjątkowego projektu była ogromna, praca wielowymiarowa, a do tego technicznie i dyplomatycznie bardzo skomplikowana. Uruchomiona została specjalna podstrona umożliwiająca rejestrację zapotrzebowania na loty, równocześnie rozpoczęło się planowanie pierwszych połączeń i organizacja ich zaplecza. Liczba zgłoszeń rosła lawinowo w każdym dniem sprawiając, że skala projektu przybrała niespotykany dotąd rozmiar. Zrealizowane na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 388 operacji lotniczych do 71 destynacji z misją pomocy dla ponad 54 tys. obywateli Polski jest największym repatriacyjnym  przedsięwzięciem w historii Polski, od czasu II wojny światowej. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania za ciężką pracę należą się wszystkim zaangażowanym instytucjom publicznym oraz wykonawcy – spółce PLL LOT - podsumowuje Michał Dworczyk, Minister-Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Wraz z rozpoczęciem operacji uruchomiona została strona LOTdoDomu.com zawierająca formularz, przez który Polacy mogli zgłosić zapotrzebowanie na lot z miejsca, w którym przebywali. W ciągu pierwszych 24 godzin
od uruchomienia strony chęć powrotu do kraju z całego świata zgłosiło ponad 23,5 tysiąca osób. Rozpoczął się skomplikowany proces szacowania zapotrzebowania na rejsy, wyścigu z czasem i zamykaniem granic kolejnych państw oraz planowania lotów także z portów, do tej pory nie obsługiwanych przez LOT, m.in. z: Agadiru, Alicante, Abu Dhabi, Cebu i Manili, Baku, Reykjaviku, Sydney, Malty, Malediwów, Cork, Trondheim, Malagi, Marrakeszu, Ammanu, Algieru, Rijadu, Dohy czy Lizbony. Rejsy, których organizacja
w normalnych warunkach zajmuje kilka miesięcy, w ramach operacji #LOTdoDomu uruchamiane były w czasie
od kilkunastu godzin do kilku dni. Ich utworzenie wymagało ogromnego zaangażowania i współpracy wszystkich zespołów naziemnych PLL LOT, załóg pokładowych, pilotów, a także mechaników i inżynierów, zapewniających zaplecze techniczne i logistyczne dla każdego rejsu. Szczegółowe informacje o lotach dostępnych w ramach operacji #LOTdoDomu dostępne były na stronie lot.com, umożliwiającej także zakup biletu na wybrany rejs.

W ciągu trzech tygodni od uruchomienia operacji #LOTdoDomu, PLL LOT przywiozły do kraju 54 tys. pasażerów
w ramach 388 połączeń lotniczych z sześciu kontynentów, obsługiwanych przez 44 maszyny ze wszystkich typów samolotów dostępnych we flocie LOT-u. Samoloty z Polakami wróciły m.in.: ze Stanów Zjednoczonych, Zanzibaru, Filipin, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Azerbejdżanu, Sri Lanki, Meksyku, Kuby, Norwegii, Portugalii, Argentyny, Filipin, Korei Południowej i Finlandii. Wśród tych połączeń były także rejsy, które zmieniły dotychczasowe oblicze operacji repatriacyjnej w misję ratunkową. Z Peru, Brazylii, czy Meksyku LOT zabrał do Polski rodaków, którzy znaleźli się w bardzo ciężkim położeniu spowodowanym lokalnymi ograniczeniami
w przemieszczaniu się, zamknięciem bazy hotelowej, czy utrudnionym dostępem do opieki medycznej.

- Samoloty w ramach operacji #LOTdoDomu dotarły wszędzie tam, gdzie Polacy potrzebowali pomocy w powrocie
do rodzin - to misja i obowiązek narodowego przewoźnika. Sukces ten nie byłby możliwy bez poświęcenia i ciężkiej pracy zarówno naszych załóg, jak i pracowników biurowych wykonujących i koordynujących operację #LOTdoDomu. Ze względu na presję czasu i zamknięte przestrzenie lotnicze, organizacja każdego rejsu była ogromnym wyzwaniem. Konieczne było zdobycie licznych dodatkowych pozwoleń, spełnienie rygorystycznych standardów bezpieczeństwa oraz zapewnienie pełnego zaplecza technicznego i logistycznego mówi Rafał Milczarski, Prezes Zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.

Najwięcej osób przywiezionych do Polski w ramach operacji #LOTdoDomu skorzystało z rejsów z Londynu.
W ramach 133 operacji z portów Heathrow i London-City do kraju wróciło około 21 tys. rodaków. Około
3200 osób w ramach 22 rejsów przywiozły samoloty z Dublina, w ramach takiej samej liczby połączeń z Oslo powróciło około 2700 Polaków. Na kolejnej pozycji jest Chicago z 12 lotami i liczbą 3100 przewiezionych pasażerów. Około 2200 pasażerów wybrało jeden z 10 lotów z Bangkoku, natomiast 2000 rodaków wróciło z LOT-em w ramach 12 rejsów z Edynburga. Zestawienie najbardziej popularnych kierunków  operacji #LOTdoDomu zamykają: Paryż z 11 lotami i 1100 osób oraz Amsterdam, z którego w ramach 10 lotów wróciło 970 pasażerów.

Skala działań i wymienione połączenia lotnicze sprawiły, że operację #LOTdoDomu podsumowują imponujące statystyki - 2 404 568 kilometrów i 2884 godzin spędziły z powietrzu samoloty i załogi LOT-u, realizując misję sprowadzenia do kraju rodaków, którzy nie mieli możliwości połączyć się z rodzinami za pomocą innych środków transportu. Operacja #LOTdoDomu zakończyła się 5 kwietnia.

 

- Operacja #LOTdoDomu umożliwiała powrót do Polski tysiącom Polaków rozsianych po całym świecie. To przykład jak polskie państwo może dobrze radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. To dzięki temu, że ma w swoim ręku narzędzia, aby tego typu operacje przeprowadzać. To właśnie dzięki wsparciu i zaangażowaniu spółek Skarbu Państwa, w tym Polskich Linii Lotniczych LOT, we współpracy z PKP Intercity oraz firmą autokarową Polonus możliwa była realizacja tak skomplikowanej operacji. Nie byłoby tego sukcesu bez ogromnej pracy i poświęcenia bardzo wielu osób, począwszy od tych, którzy tę akcję zaplanowali jak kadra kierownicza, ale również ogromnej rzeszy pracowników mówi Jacek Sasin, Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Aktywów Państwowych.

Każdy kolejny dzień operacji #LOTdoDomu naznaczały nie tylko nowe wyzwania, ale przede wszystkim nowe projekty, które pozwoliły usprawnić akcję i uczynić ją bardziej komfortową dla pasażerów. Także jeszcze lepiej zadbać bezpieczeństwo publiczne, związane z obowiązkową kwarantanną osób powracających do kraju. Dzięki modyfikacji rozkładów lotów oraz współpracy z Lotniskiem Chopina, PKP Intercity i firmą Polonus od 20 marca wprowadzony został bezpłatny transport krajowy dla pasażerów operacji #LOTdoDomu. Akcja ta stanowi pierwszy przypadek zastosowania na szerszą skalę transportu intermodalnego w działalności operacyjnej LOT-u.

- PKP Intercity uczestniczyło w operacji  #LOTdoDomu prawie od samego początku jej trwania. Jako spółka Skarbu Państwa rozumiemy, że realizacja misji publicznej to nasze podstawowe zadanie. Dzięki zaangażowaniu kolejarzy, którzy każdego dnia pełnią służbę, mogliśmy ułatwić powrót do domów tysiącom rodaków. Priorytetem pozostaje dla nas bezpieczeństwo pasażerów i naszych pracowników. Pragnę podziękować wszystkim naszym pracownikom, którzy w obliczu trudnej dla całego kraju sytuacji, rozumieją powagę sytuacji i realizują swoje zadania dbając tym samym o dobro Polaków – podkreśla Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

 

Pasażerowie spoza Warszawy otrzymali możliwość bezpłatnego dojazdu pociągiem PKP Intercity bądź autokarem Polonus w pobliże miejsca swojego zamieszkania na terenie całego kraju. Autobusy i pociągi odjeżdżały bezpośrednio z Lotniska Chopina, gdzie zlokalizowane zostały punkty informacyjne przewoźników. Informacje
o rozkładach połączeń dostępne były na stronie lot.com, a także w serwisach przewoźników - PKP Intercity: https://www.intercity.pl/pl/lot-do-domu/i Polonus: https://pkspolonus.pl/strefa-pasazera/operacja-lotdodomu.Z usług PKP Intercity skorzystało 3171 podróżnych wracających do Polski z LOT-em.

- 10 554 rodaków bezpiecznie dotarło do swoich domów na pokładach 50 biało-czerwonych autokarów narodowego przewoźnika autokarowego Polonus. Dziękuję wszystkim pracownikom, którzy brali udział w tej skomplikowanej akcji. W szczególności jestem wdzięczny każdemu ze 120 kierowców, którzy przez całą dobę z pełnym zaangażowaniem i poświęceniem bardzo ciężko pracowali, aby wszyscy pasażerowie mogli wrócić do swoich bliskich - mówi Maciej Acedański, Prezes Zarządu Polonus

Narodowy przewoźnik autokarowy w ramach operacji #LOTdoDomu przewiózł 10,5 tys. pasażerów, realizując 654 specjalne kursy autokarowe w ramach 9 linii łączących 66 miast. 

Do 30 kwietnia trwa nabór do jubileuszowej edycji konkursu stypendialnego Dla Kobiet i Nauki. Już po raz 20. organizatorzy – L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie – przy wsparciu partnerów – Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Polskiej Akademii Nauk i Polskiego Komitetu ds. UNESCO – zapraszają badaczki do udziału w jednym z najbardziej rozpoznawalnych programów stypendialnych w dziedzinie nauk o życiu w Polsce. 

 

Program jest skierowany do kobiet zarówno na zaawansowanym, jak i początkowym etapie drogi naukowej, które chcą zaprezentować wyniki swoich badań oraz plany ich rozwoju. Zgłoszenia do tegorocznej edycji należy przesyłać za pośrednictwem strony www.lorealdlakobietinauki.pl. Znajduje się tam regulamin, który określa zasady, warunki i kryteria aplikacji. Badaczki mogą zgłaszać swoje prace w trzech kategoriach: habilitacyjnej, doktoranckiej i magisterskiej, opisując swój projekt badawczy, dorobek naukowy oraz plany dotyczące realizacji badań w obszarze nauk o życiu, m.in. medycyny, biologii, chemii, biotechnologii. W programie mogą uczestniczyć kobiety, które mieszkają w Polsce, a w roku wypłacania nagrody nie osiągną 25. roku życia – w przypadku magistrantek, 32. roku życia – w przypadku doktorantek, oraz 40. roku życia – w przypadku habilitantek. Zgodnie z regulaminem kandydatkom, które w trakcie swojej pracy naukowej przebywały na urlopie macierzyńskim, przysługuje prawo wydłużenia wyznaczonej granicy wiekowej. 

 

17-osobowe Jury, złożone z wybitnych przedstawicieli polskiej nauki, pod przewodnictwem prof. Ewy Łojkowskiej, spośród najlepszych aplikacji wyróżni 6 projektów, przyznając ich autorkom: 3 stypendia habilitacyjne po 35 000 zł, 2 stypendia doktoranckie po 30 000 zł i 1 stypendium magisterskie w wysokości 20 000 zł. Dodatkowo nagrodzone badaczki wezmą udział w międzynarodowych konferencjach i sympozjach, a ich osiągnięcia naukowe promowane będą nie tylko wśród naukowców, ale także szerszej opinii publicznej. Oficjalne ogłoszenie stypendystek 20. edycji programu nastąpi podczas uroczystej jubileuszowej Gali w Warszawie, która zaplanowana jest na październik br. 

 

Celem polskiego konkursu Dla Kobiet i Nauki, prowadzonego od 2001 roku, jest promowanie osiągnięć naukowych utalentowanych badaczek oraz zachęcanie ich do kontynuacji prac przyczyniających się do rozwoju nauki, przede wszystkim przez przyznawanie laureatkom stypendiów. Do 2019 roku wyróżniono w nim 99 naukowczyń. 

Program Dla Kobiet i Nauki jest częścią globalnej inicjatywy For Women in Science, która powstała dzięki partnerstwu  i UNESCO. Obecnie podobne jak w Polsce programy organizowane są w 118 krajach. Od kilku lat stypendystki edycji krajowych mają szansę uzyskać także międzynarodową nagrodę International Rising Talents. W gronie jej laureatek znajdują się już trzy Polki: dr hab. Bernadeta Szewczyk (2016 rok), dr hab. Joanna Sułkowska (2017 rok) oraz dr Agnieszka Gajewicz (2018 rok), co świadczy o wysokim poziomie polskiego konkursu. W ramach partnerstwa UNESCO-L’Oréal przyznawana jest również szczególnie prestiżowa nagroda L’Oréal-UNESCO Award, za odkrycia, które dostarczają odpowiedzi na kluczowe problemy ludzkości.

WYSPA LEMURÓW W KSIĄŻKACH I NA EKRANIE

res ce6e14cda0c035730e33af104daae860 full

Bez wątpienia najbardziej znanym polskim autorem piszącym o Madagaskarze jest Arkady Fiedler (1894–1985), pisarz, przyrodnik, podróżnik i porucznik Wojska Polskiego

Czytaj Więcej >>

KAZACHSTAN JAKO CEL TURYSTYKI BIZNESOWEJ

Expo 2017  Nur Alem  Pavilion

 W 2017 r. w Astanie (dzisiejszym Nursułtanie) odbyła się prestiżowa wystawa EXPO, która przyciągnęła gości z całego świata. Stolicę Kazachstanu wybrano nie bez powodu – to obecnie jedno z ciekawszych miejsc do organizowania wydarzeń branżowych, targów, konferencji, kongresów, spotkań firmowych czy wyjazdów integracyjno-motywacyjnych.

 Czytaj Więcej >>

MADERA – ŚLADAMI RONALDA

CR7 Cristiano Ronaldo Mural Madeira by Richard Wilson - richardwilsonartwork

Portugalska wyspa Madera, mimo swojego małego rozmiaru (741 km² powierzchni i ok. 270 tys. mieszkańców), zapisała się na turystycznej, kulinarnej i sportowej mapie naszego globu. Czytaj więcej >

FESTIWAL KWIATÓW NA MADERZE

IMG 1805

Madera jest wspaniałym celem podróży o każdej porze roku, ale to zazwyczaj ostatnie dni kwietnia i maj stanowią wyjątkowy czas na tej wyspie. To wtedy zwykle odbywa się na niej jedno z najpiękniejszych wydarzeń kulturalnych całego archipelagu – Festiwal Kwiatów (Festa da Flor de Madeira).  Czytaj więcej >

Artykuły wybrane losowo

Jedwabnym szlakiem przez Kazachstan i Uzbekistan

PAWEŁ SKAWIŃSKI


<< Handlowym szlakiem, który powstał ponad 2 tys. lat temu i łączył Wschód z Zachodem, ciągnęły karawany kupców wiozące jedwab, złoto i srebro. Jego północną odnogę przemierzył także, jeszcze przed słynnym Markiem Polo, pierwszy polski podróżnik Benedykt Polak podczas misji dyplomatycznej do mongolskiego chana. Droga, którą podążał, wiodła przez stepy Kazachstanu i góry Uzbekistanu. >>

Więcej…

Tajlandia – w kraju uśmiechów

ALINA WOŹNIAK

<< Każdego roku przyjeżdżają tu miliony turystów spragnionych słońca, złotych plaż, wyśmienitej kuchni, wielowiekowych zabytków, egzotycznych pejzaży i wszelkiego rodzaju atrakcji: od kursów medytacji przez górskie wędrówki po zabawę w nocnych klubach. Moda na Tajlandię nie przeminęła i jeszcze długo będzie się utrzymywać. >>

Królestwo Tajlandii to monarchia konstytucyjna, na której czele stoi król (aktualnie Rama IX – Bhumibol Adulyadej). Leży w Azji Południowo-Wschodniej na Półwyspie Indochińskim i części Półwyspu Malajskiego. Należą do niego również setki wysp w Zatoce Tajlandzkiej i na Morzu Andamańskim. Duża różnorodność stref roślinności (lasy monsunowe, równikowe, namorzynowe, sawanny) sprawia, że w granicach tego państwa żyje wiele gatunków zwierząt, m.in. słoń indyjski, niedźwiedź malajski, lotokot, lampart czy zagrożony wyginięciem tygrys.

Więcej…

W Nowej Zelandii – krainie Władcy Pierścieni i Hobbita

KAROLINA SYPNIEWSKA
www.karolinasypniewska.pl

<< Maorysi, rdzenni mieszkańcy Nowej Zelandii, zwą ją Aotearoą, czyli Krainą Długiego Białego Obłoku. Zachwyca ona wspaniałymi krajobrazami i unikatową kulturą ludzi Kiwi, kochających wypoczynek na świeżym powietrzu. Choć Europejczykom niełatwo się do niej dostać, coraz chętniej wyprawiają się w te strony i zawsze wracają z bagażem cudownych wspomnień. >>

Więcej…